onsdag den 28. januar 2015

Peber og tomat - første gang!



 Her til formiddag har jeg for første gang forsøgt mig med at så peberfrugter og tomater. Hos Albinusfrø købte jeg tidligere 2 slags peber, "sweet banana" og "baby chocolate bell" samt et mix af tomater, da jeg ikke kunne bestemme mig. Nu er de sået - i lidt hjemmegjorte potter (kreativiteten er stor når pengene er små, ikke?) og sat til spiring over en radiator. Når de så er spiret, har jeg læst, skal de flyttes til alm. rum temperatur, ca. 18-20 grader og stå lyst. Krydser fingre for at det lykkes! Har aldrig været god til dét med spirer før :)





Udover forspiring, er foråret ikke langt væk, omend der lige har været en del sne og de lover noget hård kulde næste uge. Tegnene på forår er der jo, derude i haven :)




10 kommentarer:

  1. Ja vi nærmer os heldigvis foråret. Det er meget tidligt, du har sået tomater, de kan nå og blive meget lange og ranglede. Håber du har gemt lidt frø til en senere såning, for det kan godt blive svært at styre de først såede. Held og lykke med det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har jeg heldigvis :) Det er mere et forsøg for at se, om de kan klare sig fra nu, da jeg alligevel skulle så :) på pakken står der fra mid feb., så nu må vi se :)

      Slet
  2. Jeg plejer gerne at små tomater omkring 1 marts indenfor :) , men jeg har også hørt om nogle som allerede sår tomater omkring 1 januar ???? - men held og lykke med dem :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også hørt en masse forskelligt, så nu ser vi, hvordan det går :D Ellers er der til en omgang mere senere - tomater er (heldigvis) ikke så højt på prioriteringslisten, da hverken mand eller datter kan lide dem, så hvis jeg får 2 gode planter, er jeg glad :)

      Slet
  3. Hej Sandie
    Du skal nok få det til at spire. Chili og tomater plejer at være ret villige. Jeg hører også til dem det skal ind i marts inden der såes tomater men der sker jo ikke noget ved at eksperimentere :-) så finder du jo ud af hvad der er rigtigt for dig. Chili såede jeg i sidste weekend. Sidst januar plejer at passe fint for dem.
    Dejligt med erantis og gækker så er det som om at foråret er lige om hjørnet :-)
    Kh Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja de små blomster lysner jo godt derude :)

      Hmm måske jeg skulle have ventet alligevel med tomaterne, men måske jeg er heldig - nu må vi se, ellers sår jeg igen i marts :) Uhh rigtig chili har jeg ikke turde kaste mig ud i endnu, men måske jeg gør det næste år :)

      Slet
  4. Jeg glæder mig sådan til at komme i gang med at så... :) jeg venter dog til uge 8, hvor jeg har vinterferie og har TID til at gå og nussehygge med det. Det er lidt senere end jeg plejer at så tomater, men de skal jo nok nå det alligevel :)

    Det er dog muligt jeg begynder at så i næste weekend igen....hvis abstinenserne bliver for store.. jeg har jo plantelys ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej, hvor lækkert med plantelys!! Det er også en af mine drømme for fremtiden :D Håber det engang bliver en realitet :) Håber dine planter bliver super :)

      Slet
  5. Hvor er det dejligt med dine erantis og vintergækker :-)
    Jeg venter noget tid med at så endnu, da jeg ikke har et drivhus, jeg kan sætteplanterne ud i.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har heldigvis min farmors gamle, hjemmegjorte drivhus stående, som vi skal have sat i stand og så kan det komme derud :)

      Og ja, er det ikke skønt med de små farveklatter udenfor? :)

      Slet